Oppsummering NM Uka på Verdal

Postet av Morten Breimo den 9. Sep 2024

NM Uka samlet de beste orienteringsløperne i landet for tre dager med konkurranser. I år ble arrangementet holdt i Verdal, der deltakerne igjen skulle utfordres av de beryktede trøndermyrene.

Deltakerne fra Moss var Emma, Johan, Anders, Birk, Alfred og Oliver. Alfred reiste opp tidlig i uka for å teste ut terrenget. På tirsdag delte han sine erfaringer med resten av gruppa, og det ble diskutert hvordan terrenget burde løpes og hvilke aspekter man måtte fokusere på.

Resten av gjengen ankom Verdal onsdag ettermiddag og fikk en runde i skogen. Selv om myrene var våte og noe tunge å løpe, var de fine å følge. Det krevde konsentrasjon når man forlot myra for å ta posten. Gjengen var glad for å treffe Anders igjen som flyttet til Trøndelag. Han hadde verken fått trønderbart eller skinnvest.

Langdistanse torsdag

For Emma gikk orienteringen veldig bra på langdistansen, og hun traff alle postene presist. Overtråkket fra Ultralang var godt teipet og påvirket ikke løpet annet enn kanskje under oppkjøringen til konkurransen.

Blant H17-18 gutta var det Anders som presterte best; han holdt god fart og tok de fleste postene riktig, noe som sikret ham en 18. plass og premie. Johan hadde flere bom og løp tilslutt nesten 2 km lenger enn de korteste rutene. Nynning på "Trønderrocken" fikk skylden for den manglende konsentrasjonen.

Birk traff godt på postene, men syntes løypa var tung og ønsket større fart. Alfred endte på 5. plass, og Oliver på 14. plass, men begge var ikke helt fornøyd med løpet.

Fredag var hviledag, og juniorene ble utfordret til bowling og Lasercame av Fredrikstad og Trøsken.

Mellomdistanse lørdag

Under mellomdistansen fikk deltakerne bruke erfaringene fra torsdagen. Emma løp godt, til tross for et par små feil og litt omstendelige veivalg, og endte på en fin 24. plass. Anders startet dårlig med en stor bom på andre post, men klarte å legge bommen igjen og passerte 20 konkurrenter. Uheldigvis mistet han brikka nær siste post, noe som kostet ham 6 minutter.

Johan slet med en vanskelig post i en skråli tidlig i løpet og som mulig hang litt igjen i de neste.

Birk ble beste OK Moss-løper i H17-18 med 45. plass. Oliver løp sterkt i H19-20 og plasserte seg på 5. plass.

I H19-20 løp Oliver en meget sterk mellomdistanse som ga 5. plass. Alfred strøk rett forbi 2. post og ble straffet neste 2 minutter. Et par smårusk til og det ble vanskelig å ta igjen det tapte. Likevel ble det en 10. plass.

Stafett søndag

Søndag var det NM stafett. Starter med å gratulere Fredrikstad med en gull i dameklassen. Da Jenny hadde løp en meget god første etappe ble det en spennende avslutning mellom Marie Olaussen og Ane Dyrkorn.

Emma løp sammen med Ingrid og Hedvig fra Fredrikstad. De løp in på 24. plass og slo ikke mindre enn 4 NTNUI lag.

I herre klasse stilte med 2 lag. Alfred, Oliver og Johan på lag 1 og Anders, Birk og Noa (fra Verdal) på lag 2.  Endelig fikk Johan orienteringen til å klaffe og laget løp seg in på 24. plass og premie. Vi tror at OK Moss var det beste laget som bestod bare av juniorer. Så det lover jo godt til NM junior stafett som går om 2 uker i Kongsberg.

Vi takker Fredrikstad og Trøsken for selskapet og Trøndelag for et flott arrangement og strålende vær. Som alltid var det en hyggelig opplevelse å være på tur sammen.

Turleder,

Morten